[Thảo luận] Cho em hỏi về dung tích nhớt con corolla xli 1.6 2008

soleil14

Xe hơi
Biển số
OF-110864
Ngày cấp bằng
29/8/11
Số km
151
Động cơ
391,706 Mã lực
Em có con corolla xli 1.6 2008. Con này chạy máy 3zz-fe dung tích 1.6l.
Em tìm không tìm thấy sách hướng dẫn sử dụng cho xe này.
Tra trên mạng thì nói thay 3.7l nhớt nếu thay cả lọc. Nhưng cũng có chỗ nói phải 4.2l cả lọc.
Em thay 4 bình mobil 1 ( 1 quart ~ 946ml/ bình) , tức là tổng cộng 3784ml thì khi thăm nhớt thấy ở ngay giữa mức min và max.
Có bác nào biết chính xác là bao nhiêu không ạ?
 

vip tien sinh

Xe ngựa
Biển số
OF-300247
Ngày cấp bằng
30/11/13
Số km
28,761
Động cơ
591,145 Mã lực
3,5l không lọc, 3,7l cả lọc là chuẩn cụ ợ.
Em có con corolla xli 1.6 2008. Con này chạy máy 3zz-fe dung tích 1.6l.
Em tìm không tìm thấy sách hướng dẫn sử dụng cho xe này.
Tra trên mạng thì nói thay 3.7l nhớt nếu thay cả lọc. Nhưng cũng có chỗ nói phải 4.2l cả lọc.
Em thay 4 bình mobil 1 ( 1 quart ~ 946ml/ bình) , tức là tổng cộng 3784ml thì khi thăm nhớt thấy ở ngay giữa mức min và max.
Có bác nào biết chính xác là bao nhiêu không ạ?
 

hai_phuc.autote

Xe tăng
Biển số
OF-324770
Ngày cấp bằng
24/6/14
Số km
1,407
Động cơ
301,270 Mã lực
Chuẩn nhất là theo thước thăm dầu,nhưng cứ 1 can 4l là ok.giống camry 2.4.fầu có thể yhiếu 1 ít cũng đc nhưng ko nên thừa,nhanh hỏng gioăng phớt động cơ.xe này mà cụ đổ mobil1 hơi phí.dầu 10w40 là cũng tốt rồi.
 

soleil14

Xe hơi
Biển số
OF-110864
Ngày cấp bằng
29/8/11
Số km
151
Động cơ
391,706 Mã lực
Chuẩn nhất là theo thước thăm dầu,nhưng cứ 1 can 4l là ok.giống camry 2.4.fầu có thể yhiếu 1 ít cũng đc nhưng ko nên thừa,nhanh hỏng gioăng phớt động cơ.xe này mà cụ đổ mobil1 hơi phí.dầu 10w40 là cũng tốt rồi.
Em đọc ở chỗ này:
http://www.toyotaownersclub.com/forums/topic/138146-what-causes-high-oil-use-on-18vvti/
Thì thấy máy 3zz đời cũ trước 2005 bị lỗi uống dầu cho nên người ta đã tăng dung tích từ 3.7l lên 4.2l.
Hi Frankie

The oil consumption issues affecting 1zz 1.8, 3zz 1.6 & 4zz 1.4 engines is caused by a combination of several issues, leading Toyota to make several changes to the engines up to around mid 2005 where they managed to cure the issues,

1. Insufficient oil capacity, pre 2005 engines only came with 3.7 litres of oil, this caused the oil to remain very hot all the time reducing the cooling affect the oil has on the back of the pistons. The continued high oil temps causes the oil to degrade and sludge excessively between service oil changes.

Toyota increased the oil capacity from 3.7 to 4.2 litres reducing the oil temps in the engine.

2. Poor piston design, the rear of the piston only had 4 oil ways allowing the hot oil coming from the piston ring oil scrapers to pass away from the piston rings. This meant that the oil stayed at the hottest part of the piston crown for too long exacerbating issue # 1 which in turn allowed the oil ways to sludge up. Once sludging started the oil would eventually start to burn and harden around the rings this started to wear away at the bores eventually misshaping them. Due to the Nikosil coating applied to the bores they should not be rebored or honed meaning Toyota replaced any block showing even the slightest of damage.

Toyota redesigned the pistons to include 8 oil ways which allowed the oil to pass away quicker.

3. The use of poor quality or overly thick oils (thicker than 5w30) increased the likely hood of the issues above occurring. Toyota noted that even dealers where using oils such as 10w40 and quickly pointed out that although the owners manual listed 10w40 it was for warmer climates and that 5w30 was the preferred grade and insisted that dealers use 5w30 when servicing and repairing #zz engines.

4. Poor piston ring design, In an attempt to reduce friction, increase efficiency and lower emissions the engine designers profiled the piston rings to a sharp point reducing the contact point on the bore, this on its own only increased oil consumption slightly but when combined with issues 1,2 & 3 caused the piston rings not scrape the overly thick oils effectively.

New piston rings where designed with a larger contact area and higher ring tension.

Initially Toyota fitted new blocks along with modified pistons, rings, thermostat ( to lower engine running temp ) and a modified dipstick ( to show the new 4.7litre levels) they also recovered the old blocks eventually leading to them switching the approved repair method to remanufactured short blocks fully assembled with the modified parts.

Cheers
Devon
Vậy thì em cứ theo thăm nhớt đô 3.8 như vậy thấy cũng ổn rồi. vì vẫn trong vạch cho phép. Trước em đưa cho thợ đổ nhớt mà không kiểm tra lại nên thợ đổ thừa nhớt. Giờ thay mới thấy. May mà chưa thấy gioăng phớt bị làm sao.
 
Chỉnh sửa cuối:

vuphuonganh08

Xe tải
Biển số
OF-143317
Ngày cấp bằng
25/5/12
Số km
352
Động cơ
366,730 Mã lực
Cứ theo thước thăm dầu là chuẩn nhất,để xe qua đêm kiểm tra thước thăm giữa khoảng max min là ổn.
 
Thông tin thớt
Đang tải

Bài viết mới

Top